2-daagse fiets tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tarryn Baat - WaarBenJij.nu 2-daagse fiets tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tarryn Baat - WaarBenJij.nu

2-daagse fiets tour

Door: Tarryn

Blijf op de hoogte en volg Tarryn

07 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 4 juli waren Natania, Lisanne en Sabine zo lief om met mij de route naar mijn werkplek te fietsen. Het is op de heenweg erg veel bochten en straatnamen onthouden en vooral goed opletten in het verkeer. Gelukkig wist Natania de weg al voor een groot deel, zij zit hier tenslotte al 3 maanden. Ik had voor de zekerheid mijn mobiel in de hand om de route nog op te kunnen zoeken zodra wij het niet goed wisten. Uiteindelijk bezweet aangekomen bij mijn werkplek. Gekeken naar de tijd en we waren ongeveer 30 minuten onderweg. Ik zal dus wel nog wat beweging krijgen elke week een uur in totaal fietsen. Gelukkig maar aangezien het eten hier in Suriname niet heel erg mager is. Toen we gezellig terug fietsen met z'n viertjes over een veel minder lastige weg gelukkig. Helaas is dit eenrichtingsverkeer dus kan ik deze weg niet heen fietsen. Terug van weggeweest zijn wij ons om gaan kleden en fietsten wij richting het zwembad. De lucht zag er al een beetje dreigend uit. Onderweg een kleine regenbui gehad en wij konden ons gelukkig ergens onder schuilen. Het leek er niet echt op dat de lucht nog op zou klaren dus hadden Anouk, Lisanne en ik besloten om naar het kleine winkelcentrum in de buurt te gaan. Hier even een rondje in gelopen maar dit was niet veel aan. Toen we weer buiten kwamen scheen de zon gelukkig weer en zijn wij toch naar het zwembad gefietst. Hier hebben wij nog een heerlijke middag in de zon gelegen en natuurlijk na elk kwartier tot 20 minuten weer even het water in gegaan om te koelen. In de avond gingen wij met het hele huis en Tjitra uit eten. Daarna de tas inpakken en naar bed om de volgende ochtend fit op de fiets te kunnen stappen.

Zaterdag 5 juli startte onze fiets tour. Om 08.00 uur zijn Lisanne, Natania, Sabine en ik vertrokken. Lisanne was onze tourguide en wees ons de weg d.m.v. het fietsboekje wat zij van een oud huisgenootje gekregen had. Hier stond precies de route in die wij wilden gaan fietsen. Onderweg natuurlijk genoeg foto's gemaakt. Na 10 km gefietst te hebben hadden we onze eerste oversteek in een bootje. Wij zaten er met z'n vieren in en onze fietsen erbij. Aangekomen aan de overkant hadden wij onze eerste stop bij Fort Nieuw Amsterdam. Lisanne, Natania en ik zijn naar binnen gegaan. Sabine bleef lekker even op een bankje zitten om haar boek te lezen. In Nieuw Amsterdam hebben wij even rondgelopen en foto's gemaakt. Het was erg indrukwekkend en we hebben veel mooie dingen gezien. Uiteindelijk niet te lang daar gebleven want wij hadden nog flink wat op het programma staan voor deze dag. Dus hop weer op die fiets en door naar Mariënburg. Onderweg nog even een stop gehouden om wat te eten en te drinken. Ik had een flinke kom saoto soep met rijst erin, heerlijk! Ik kon er wel weer tegenaan met flink wat vocht en zouten etc in mijn lichaam. Eenmaal aangekomen in Marienburg zijn wij naar een oude suikerfabriek gegaan. Ondertussen werden we flink geprikt door mieren. Maar volle moed liepen wij verder om de oude machine te kunnen zien. Onderweg kwamen wij nog 2 koeien tegen die ineens op een meter afstand van je vandaan op de grond liggen en een beetje om zich heen kijken. En wij hadden een grote salamander gespot. Toen wij aankwamen bij de oude machine hebben wij een aantal foto's gemaakt maar liepen toen snel weer terug om even in de schaduw te kunnen staan om ons in te smeren voor de zoveelste keer met zonnebrandcrème om vervolgens onze tour voort te zetten. Na weer een stuk gefietst te hebben stapten wij weer in een bootje om over te steken naar Joahanna Margaretha. Hier hebben wij eerst weer even wat gedronken en even gezeten, zelfs weer opnieuw ingesmeerd met zonnebrandcrème en deet. Het was de bedoeling dat wij door zouden fietsen naar Frederiksdorp. Hier zou weer een plantage te zien zijn. Dus wij fietsten richting Frederiksdorp, niet wetende dat wij rechtdoor hadden moeten fietsen i.p.v. met de bocht mee naar links wat wij dus hadden gedaan. Gelukkig was dit wel een mooi en leuk stuk om te zien. Het was een klein dorpje wat in een rondje liep, dus wij kwamen uiteindelijk weer bij ons beginstuk terug. Onderweg was Natania aangevallen door een hond die haar gelukkig nog net niet in haar been had gebeten. Haar tas van van de fiets gevallen en toen ze eenmaal verder kon rende de hond nog even achter haar aan maar gelukkig niet ver. Enfin, opnieuw wilden wij naar Frederiksdorp. Dus i.p.v. met de bocht mee naar links zijn wij rechtdoor gegaan. Hier zijn wij helaas niet lang gebleven want het begon erg hard te regenen. We hebben onze fiets gepakt en fietsten snel naar de oversteekplaats waar wij op werden gewacht op voor de laatste keer vandaag weer over te varen naar onze verblijfplaats voor de nacht, Visserszorg. Toen wij daar aankwamen was het ongeveer half 5 en hadden wij een lange intensieve dag achter de rug. Enorm veel gedronken, maar helemaal niet geplast totdat ik aankwam bij onze verblijfplaats, zoveel vocht zijn wij dus verloren gedurende de hele dag door het zweten. Na in totaal 35 km plus die extra route in Joahanna Margaretha hebben wij onze bikini aangetrokken en zijn wij heerlijk gaan relaxen in het zwembad en in de hangmatten. Het zag er daar prachtig uit en het avond eten en ontbijt zat erbij inbegrepen. We hebben heerlijk gegeten en gezellig gekletst met de eigenaren van ons verblijf. Dit was een Nederlands stel wat daar nu 4 jaar woont. Het was erg gezellig maar toch tijd om naar bed te gaan na zo'n intensieve dag.

Zondag 6 juli stond het ontbijt om 08.30 klaar en hebben wij een goed stevig ontbijt genomen om vandaag de laatste 25 km te gaan fietsen. Na het ontbijt hebben we onze tas gepakt, betaald en stapten we onze fiets op om verder te gaan. Na een paar honderd meter begon het enorm hard te regenen en te waaien, het leek wel een kleine storm. Wij zagen een paar meter voor ons bomen helemaal schuin staan en takken vlogen van de boom op de weg. Dit vonden wij best gevaarlijk maar wij konden gelukkig nog net daarvoor even afslaan om ergens te gaan schuilen. Hier hebben wij even moeten wachten totdat het ergste voorbij was. Toen weer op de fiets door nog wel een harde wind en nog veek regen maar gelukkig minder hard dan daarvoor. Ondertussen waren wij helemaal natgeregend en had schuilen echt geen zin meer. Wij moesten een vrij lange afstand afleggen totdat we bij Peperpot aankwamen. Onderweg was het een lange saaie weg zonder restaurantjes of winkeltjes waar wij kinden stoppen om te rusten, dus wij moesten wek door fietsen. Het duurde lang en wij kregen al erg pijn aan onze billen, want ja eerlijk gezegd zijn die fietsen hier gewoon verschrikkelijk met een veeeeeel te hard zadel. Gelukkig kwamen wij dan eindelijk aan in Peperpot. Dit is een natuurpark waar je met de fiets doorheen kan fietsen om door te kunnen gaan naar Paramaribo. Voordat wij hier doorheen fietsten, trokken wij nog onze lange broek aan en smeerden wij ons nogmaals in met deet. En daar gingen we dan, 3.2 km door het park heen waar wij onderweg een slang hadden gezien, hagedissen, kleine aapjes in de bomen, ik heb nog een otter achtig beest gezien en natuurlijk veel muggen, vliegen en vlinders. Waarschijnlijk zelfs beestjes waar wij geen link aan konden leggen. Aan het einde van deze route door dit gebied zijn wij even linksaf geslagen om een heeeel klein dorpje te kunnen zien. Dit over een zandweg met veel gaten en plassen water daarin. Het was dus veel slingeren over die weg. Na dit gezien te hebben fietsten wij terug en zijn wij even gestopt om weer wat te eten en te drinken. Hierna zijn wij naar de laatste oversteek gefietst. Hier staken wij over naar paramaribo en waren wij bijna thuis. Nog even een half uurtje fietsen en wij kwamen weer vies en bezweet maar voldaan aan in ons huis. Gelijk een heerlijke douche genomen en niks meer gedaan. 2 huisgenoten hadden heerlijke appelflappen gemaakt, dus dit was genieten toen wij aankwamen. Wij waren allemaal erg moe van de hele tocht. In totaal zouden wij 60 km gefietst hebben na het weekend, maar dit is dus ietsjes meer geworden. In de avond kwam Tjitra nog langs voor Lisanne en mij om informatie te geven over een project in het binnenland voor een week. Hier zijn wij erg in geinteresseerd en gaan wij ook waarschijnlijk gewoon doen. Wij zullen dan naar Brokopondo gaan om ondersteuning te bieden binnen het onderwijs en binnen de naschoolse opvang. Aan het eind ontvangen wij hier nog een speciale certificaat van, dus dat is mooi meegenomen. Wij zullen of a.s. zondag de 13e vertrekken of volgende week zondag de 20ste. Dit krijgen wij deze week nog te horen. Vannacht als een blok geslapen na een zeer intensief maar voldaan weekend!

Vanaf nu start mijn eerste "echte" week als vrijwilliger. Vanaf nu zullen de weken denk ik voorbij vliegen, maar ik zal er volop van proberen te genieten!

Liefs van mij xxxx

P.s. iedereen die elke keer een reactie plaatsen onder mijn verhaal, bedankt! Erg leuk om reacties te lezen van jullie ;)

• 07 Juli 2014 - 17:34

Gonneke Kroezen:

Hoi Tarryn ,

Leuk hoor die verhalen ! Je ziet daar veel he ?
    En het is nu nog relaxt hahaha , een beetje fietsen een beetje zwemmen , een beetje zonnen , een beetje drinken hahaha ! Lekker eten enz.
    Maar nu zal je je eerste dag als vrijwilliger gehad hebben . Ik ben erg benieuwd !
    Tarryn tot snel weer ....

Groetjes Gonneke

• 07 Juli 2014 - 18:04

Annemiek:

Hoi lieverd

Wat een rimboe. .. petje af, doe het je niet na!
    Ondanks de grote afstand, is het leuk om zo te horen hoe dat het met je gaat!
    Maar vooral wat je allemaal meemaakt! Ik zie je al zitten op dat zadel. .. hihi.
    fijn dat het onderling zo klikt, en samen dingen onderneemt!
    Succes komende week, goed blijven drinken en eten hè. .. pas goed op jezelf!
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal...

Liefs van ons

• 07 Juli 2014 - 18:11

Ben:

Ha tat. Ik lees nieuw Amsterdam, marienburg, heel veel donkere mensen.. waarom ben je niet in Nederland gebleven. Hebben we hier toch ook. Je mag mijn fiets wel lenen. Ook een hard zadel.;)
    Veel succes met werk.
    Groetjes ben (en miekje)

• 07 Juli 2014 - 18:42

Pa:

Hallo Meis,
    Wat leuk en mooi geschreven iedere keer. Je waant je gewoon naast je en maakt alles zelf ook mee. Knap.
    Wat fijn dat jullie zo goed met elkaar omgaan, dat scheelt de helft van al het werk...nou ja, werk..totnutoe dan.
    Maar ja, vanaf volgende week gaat het dan echt beginnen hé?
    Ben blij dat je goed voor jezelf zorgt, goed eet en voldoende drinkt. Houden zo.
    We wensen je nog veel succes en vooral veel plezier de rest van je tijd daar en wachten met spanning je volgend bericht af.
    Groetjes, Len en Pa...xxxx

• 07 Juli 2014 - 19:09

Inge&pieter&thijme:

Heey Tat,

Zo te lezen vermaak je je wel! Ook al ben je zover weg! .. Straks als je terug komt is fietsen hier een eitje! .. Petje af hoor! Ik doe het je niet na!
    Succes met je eerste vrijwilligersweek!...

Dikke kus van Ons

• 07 Juli 2014 - 22:53

Dirken En Marieke:

Hee meid

Ik heb weer met spanning en veel plezier je verhaal gelezen,
    wat maak je toch allemaal mee, hihi
    Ben nu al benieuwd naar al je foto,s

Dikke kus van ons