Aankomst Bert en trip Raleighvallen/Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tarryn Baat - WaarBenJij.nu Aankomst Bert en trip Raleighvallen/Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tarryn Baat - WaarBenJij.nu

Aankomst Bert en trip Raleighvallen/Voltzberg

Door: Tarryn

Blijf op de hoogte en volg Tarryn

15 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

Ja hoor daar komt dan mijn verslag over ophalen van Bert en onze eerste trip samen.

Zaterdag 9 augustus was het zover. Mijn laatste dag in de mozartstraat was aangebroken en in de nacht zou ik eindelijk Bert van het vliegveld ophalen. Vandaag was ik vroeg opgestaan om in te pakken en nog een laatste wasje te draaien. Rond een uur of 1 gingen Leonie, Claudia en ik naar de Hermitage Mall om er toch even uit te zijn vandaag. Helaas had de taxichauffeur niet verteld dat bijna alle winkels dicht waren i.v.m. de Inheemse dag. Dit is een nationale vrije dag in Suriname. Nou goed, na een aantal winkels die wel open waren kwamen wij uiteindelijk bij de Mac uit. Hier hebben wij even wat gedronken en een mc flurry gegeten. Na dit zijn wij terug naar huis gegaan omdat ik om 17.00 uur bij Tjitra moest zijn om mijn certificaten te krijgen en alles goed af te sluiten. Om 6 uur heb ik mijn spullen vast afgezet naar mijn nieuwe verblijf. Hierna zijn Claudia, Jori, Leonie en ik gezellig b7j Zus&Zo uit eten gegaan. We hadden nog een erg gezellige avond en zijn door gegaan naar Zanzibar om nog even lekker cocktails te drinken voordat Chicko mij op zou halen om Bert op te halen. Bert had inmiddels al gebelt dat het vliegtuig zo zou vertrekken dus Chicko wist hoe laat wij moesten vertrekken. Om iets over twaalven kwamen wij op Zanderij aan en zagen wij het vliegtuig waar Bert in zat bijna landen. Om kwart over 1 kwam mijn schat dan eindelijk door de deuren heen en konden wij elkaar weer lekker knuffelen. De tranen stonden in mijn ogen van geluk en wij hebben tot diep in de nacht lekker zitten kletsen met elkaar. Het was super fijn maar ook wel gek om elkaar ineens weer te zien in het land waar ik al 6 weken "alleen" had doorgebracht. Even samen een drankje genomen en toen lekker samen naar bed.

Zondag 10 augustus hebben wij heerlijk rustig aan gedaan. Na een tijdje weer gekletst te hebben in bed hebben wij ontbeten en zijn vervolgens gaan douchen en liepen een rondje door de buurt heen om ook wat boodschapjes te halen en natuurlijk om de buurt wat te verkennen. We hebben heerlijk cappuccino's gedronken bij de pizza hut haha. Uiteindelijk gingen wij naar de mozartstraat om daar even te kletsen met de meiden dke thuis waren en om mijn oude huis te laten zien. De andere meiden die op trip waren kwamen pas om 19.30 thuis toen wij op het punt stonden om uit eten te gaan. Wij hebben heerlijk gegeten en zaten bomvol. Ik vond het nog steeds af en toe gek dat bert er nu eindelijk was. Na het eten terug gegaan naar de mozartstraat om mijn schoenen, sokken en tas op te halen en toen door naar ons huisje om spullen voor de trip in te pakken en te gaan slapen.

Maandag 11 augustus ging de wekker om 7.00 uur. Het was douchen, klaar maken en de taxi bellen om naar het vat te gaan. Dit was onze opstapplaats voor de trip. Hier hebben wij de andere reisgenoten leren kennen, de familie van Natania (oud huisgenootje), 2 kids met een moeder en natuurlijk onze gids Rudy. Het was een leuke groep van 10 in totaal dus een perfect aantal. De reis duurde erg lang, 5 uren met het busje en nog eens 3 uren met een korjaal naar het eiland. De reis begon eerst richting zanderij, hier hadden wij onze eerste stop waar wij nog even konden ontbijten en sanitair konden ontspannen zoals Rudy het de hele reis genoemd heeft. Er stonden allemaal bussen maar ik had geen idee wie erin zaten. In het winkeltje werd ik al aangetikt door kinderen en het bleek dat dit kinderen van de basisschool in Brokopondo waren. Wat een drukte in die winkel. Uiteindelijk liep ik weer terug naar onze eigen bus en ik hoorde kindjes hard roepen, juffrouw juffrouw. Ik keek in de bus en daar zag ik mijn kleuterklasje!! Ze herkenden mij, ik vond dit zo bijzonder. Ik liep even naar ze toe en vroeg hoe het ging en wat ze zouden gaan doen. Ze zouden naar de kinderboerderij gaan. Wat een pret en wat was het leuk om hen nog even te zien. Hierna werd de reis voorgezet maar dan niet over een verharde weg maar een 4 uur lange rit over een bauxietweg vol met stof en kraters. Het was een enorm gehobbel maar het had natuurlijk ook zo zijn charmes. Tussendoor nog een stop voor de sanitaire ontspanning in de bosjes en voor een rotiroll. Hierna zijn wij doorgereden naar Witagron om vervolgens in onze korjaal te stappen om over de Coppenamerivier te varen richting het eiland binnen de centraal suriname natuurreservaat. Eenmaal aangekomen zagen wij een prachtig verblijf met uizicht over de baby Raleighvallen en de sula's. Wij hebben onze spullen uitgepakt en onze hangmatten opgehangen en zijn nog even lekker het water in gegaan om af te koelen. In de avond kregen we lekker soto soep van onze kok audrey. Na het eten kregen wij het programma voor morgen te horen en hebben wij gezellig gekletst met elkaar.

Dinsdag 12 augustus om half 8 was het ontbijt. We moesten stevig ontbijten en een flinke lunchpakket maken om mee te nemen in de jungle. 4 liter water erbij en inpakken in onze rugzak. Om 9 uur startte onze jungletocht. Het duurde 3 uren voordat wij op de platform terecht kwamen waar wij de voltzberg goed op konden zien. Onderweg kwamen wij door verschillende stukken heen wat een voor een prachtig was. Hele hindernisbanen hebben wij afgelegd om verder te komen. Zelfs over kreekjes heen moeten springen of rustig over een boomstam moeten lopen als dit mogelijk was en anders werden je voeten en schoenen maar nat. Door de luchtvochtigheid en de intensieve wandeling liepen wij doorweekt in onze eigen zweet verder en verder. Eenmaal aangekomen op de platform werd het afgeraden aan de 2 kids en hun moeder om mee te gaan te berg te beklimmen. De kinderen waren even boos maar lieten het er maar bij zitten. Zij bleven netjes op de platform op ons wachten. Na even te hebben gerust liepen wij verder naar de voet van de berg. Dit was nog een half uur door de jungle totdat we er waren. Toen wij bij de top aan waren gekomen kregen wij nog even een kleine pauze voordat wij aan de klim zouden beginnen. Hierna begon het geklim en geklauter. Grote stappen recht naar boven vasthoudend aan bomen en takken. Uiteindelijk konden wij onszelf nog via een stuk touw naar boven trekken en daarna moesten we het echt zelf doen zonder hulpmiddelen. Ik vond het erg zwaar en dacht op de helft dat ik het op moest geven. Uiteindelijk zette ik door en had ik huilend de top bereikt, maar het was mij in ieder geval gelukt! Een prachtig uitzicht maar eerst even bijkomen met een appeltje erbij. Hierna de fotosessie gehouden en zijn we weer naar beneden gelopen. De afdaling was ook erg pittig omdat wij schuin moesten lopen want recht vooruit was zeker geen optie aangezien dat te snel zou gaan. We kwamen weer bijna bij de voet van de berg en hier moesten wij ook weer flink naar beneden klauteren. Hier had ik helaas een spier in mijn lies verrekt waardoor de terugreis van 3,5 uur door de jungle erg vermoeiend en pijnlijk was. Hier ook af en toe scheldend door gelopen en ondertussen een traantje moeten laten uit frustratie, pijn en natuurlijk vermoeidheid. Bijna aan het eind van onze reis mochten wij nog even lekker bij een watervalletje relaxen en onszelf opfrissen. Om half 6 kwamen wij terug bij onze verblijfplaats na een hele intensieve dag en kregen wij lekker een bord soep. Om 20.00 uur kregen wij ons avond eten en niet laat daarna ging iedereen slapen na deze vermoeiende dag. Aangezien ik mijn been bijna niet op kon tillen door die verrekte spier hielp bert mij om in de hangmat te komen en er weer uit te komen. Dus ook in de nacht toen ik moest plassen, de lieverd.

Woensdag 13 augustus was het ontbijt om 8.00 uur en om 9.30 uur gingen we weer naar de overkant met onze korjaal om naar de moedervallen (grote Raleighvallen) te gaan. In de nacht heb ik mijn lies 2 keer met tijgerbalsem ingesmeerd en ik had in de ochtend 2 paracetamol ingenomen om mee te kunnen gaan naar de moedervallen. De pijn was wat verlicht en ik liep weer met mijn stok het stuk bos door om de prachtige moedervallen te kunnen zien. Dit was een aanzienlijk stuk korter lopen, zo'n drie kwartier maar wel veel op en af. Onderweg hebben wij slingerapen gezien die zich op den duur bedreigd voelden en takken naar beneden gooiden haha. Aangekomen bij de moedervallen hebben wij genoten van het prachtige uitzicht en natuurlijk weer wat foto's gemaakt. Toen in een ruk teruggelopen en hebben wij weer een oversteek gemaakt naar de overkant om weer even bij dezelfde waterval als gister te gaan relaxen. Om half 2 waren wij terug van onze ochtendtrip en kregen wij een lekkere lunch. Hierna hadden wij een vrije middag dus heeft ieder zo zijn/haar eigen dingetje gedaan. Een paar gingen zwemmen, de ander ging rusten en weer iemand anders ging lekker lezen. Na het avond eten liep Rudy met bijna de hele groep nog een avond wandeling richting het vliegveld om eventueel nog wat dieren te spotten. Ik bleef "thuis" om mijn lies rust te geven. Nadien hadden wij nog een klein kampvuurtje en zijn toen gaan slapen.

Donderdag 14 augustus waren bert en ik alweer vroeg wakker en hadden vast al onze spullen ingepakt en de hangmatten weer eraf gehaald. Hierna wat gelezen en ontbeten. Om 10.00 vertrok onze reis weer naar paramaribo waar wij om 18.00 werden afgezet bij de pizza hut, vlakbij onze woning. Pizza gehaald en thuis opgegeten. Lisanne en haar vriendinnen waren ook thuis dus we hebben nog even gezellig zitten kletsen en wasjes gedraaid. Een heerlijke douche genomen en toen heerlijk in bed gestapt.

Vrijdag 15 augustus een goede nacht achter de rug en rustig aan gedaan. Blog geschreven en zo naar het Parelhuis om aan bert te laten zien. Straks weer inpakken voor de volgende trip naar Isadou/jaw-jaw. We hebben een prive trip want de rest van de groep die mee zou gaan heeft zich ziek gemeld. Ik ben erg benieuwd naar wat ons daar weer te wachten staat maar het zal vooral een rustige trip worden. Vanavond nog uit eten bij Sarinah en dan lekker slapen. Morgenochtend worden wij om 9.00 uur opgehaald door onze gids.

Tot de volgende blog!
Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tarryn

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 5915

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 26 Augustus 2014

Suriname

Landen bezocht: